کیوسک سفارشگیر ، ابزار سوددهی بیشتر رستوران‌

در چند سال گذشته، کیوسک سفارشگیر به یکی از لوازم اصلی فست‌فودها و رستوران‌ها در سراسر جهان تبدیل شده‌ است. همه‌گیری این فناوری، موجب شده تا طرز تفکر مدیران رستوران‌‌ها در مورد کیوسک های سفارش گیر به‌طور اساسی تغییر کند. چیزی که زمانی به‌عنوان یک فناوری پرهزینه تلقی می‌شد، اکنون یک راه‌حل مقرون به‌صرفه برای رستوران‌ها و یک فناوری محبوب در نظر مشتریان است.

اما چه چیزی باعث شده تا صاحبان رستوران‌ها در مورد این فناوری تجدید نظر کنند؟ واضح است که راحت‌تر کردن فرآیند دریافت سفارش، تنها دلیل استفاده از کیوسک های سفارشگیر نیست. کاهش زمان انتظار مشتریان و افزایش دقت سفارش‌های ثبت شده، مزایای دیگر استفاده از این دستگاه‌ها هستند. مهمتر از همه‌، این که مشتریان شما ترغیب می‌شوند تا آیتم‌های بیشتری سفارش دهند.

مطالبی که در این مقاله از پژواک کامپیوتر مطالعه می‌نمایید شامل بخش‌های زیر است.

  • کیوسک سفارشگیر چیست؟
  • چرا استفاده از کیوسک های سفارش گیر بیشتر شده است؟
  • ۵ فایده‌ی مهم کیوسک سفارش‌گیر برای رستوران

کیوسک سفارشگیر چیست؟

نام این دستگاه گویای همه‌چیز است؛ کیوسک سفارش‌گیر به میهمانان مجموعه‌ی شما این امکان را می‌دهد که بدون دخالت پرسنل، سفارشات خود را ثبت کنند و هزینه‌ی آن را پرداخت نمایند. این سیستم‌ها معمولاً از یک صفحه‌ی نمایش لمسی، مجهز به یک رابط کاربری ساده، تشکیل شده‌اند. صفحه‌ی لمسی، منوی رستوران را نمایش می‌دهد و مشتریان را در طول انجام فرآیند سفارش، راهنمایی می‌کند. به‌علاوه، این کیوسک‌ها در حین سفارش، می‌توانند اعلان‌هایی برای پیشنهاد غذاها، پیش‌غذاها یا نوشیدنی‌های مکمل ارائه دهند، پیشنهادهایی که معمولا خود میهمان از آن‌ها اطلاعی ندارد و از قبل برنامه‌ای برای سفارش آن‌ها نداشته است.

چرا کیوسک های سفارش گیر در حال افزایش هستند؟

کیوسک های سفارش گیر، فن‌آوری جدیدی نیستند. قبل از همه‌گیری استفاده از این کیوسک‌ها، بسیاری از رستوران‌های زنجیره‌ای بزرگ، کیوسک‌های سفارش‌دهی را به شعبه‌های خود اضافه کردند و به‌کمک این فناوری، فروش آن‌ها با سرعت زیادی افزایش یافت. براساس گزارش مک‌دونالدز، شعبه‌هایی که این کیوسک‌ها را دارند، به‌طور متوسط بین ۵ تا ۶ درصد افزایش فروش داشته‌اند؛ همچنین، زمانی که رستوران چیلی (Chilli) کیوسک های سفارشگیر را به شعبه‌هایش اضافه کرد، شاهد افزایش ۲۰ درصدی در فروش دسر بود.

این افزایش فروش، تا حد زیادی به دلیل تغییر در نوع رفتار و تمایلات مشتری است. مشتریان به سهولت و سرعتِ انجام سفارش‌های آنلاین عادت کرده‌‌اند و  تمایل دارند که تجربه‌ی مشابهی را هنگام بازدید از رستوران داشته باشند. کیوسک های سفارش‌گیر طوری طراحی شده‌اند که تجربه سفارش‌دهی سریع‌تر و شخصی‌تر را ارائه دهند و از این‌رو منطبق با تمایلات جدید مشتریان هستند.

بهتر است بدانید که علاقه به این سبک از ثبت سفارش، مختص نسل جوان و آشنا به فناوری‌های جدید نیست! مطالعه‌ی انجام شده توسط Tillster، نشان می‌دهد که مشتریان در هر سنی مشتاق استفاده از کیوسک های سفارشگیر هستند. در واقع، ٪۶۵ از این مشتریان گفته‌اند که اگر این کیوسک‌ها در رستوران ارائه شوند، بیشتر به آن رستوران مراجعه می‌کنند و ٪۳۰ از مشتریان بیان کرده‌اند در صورت مساوی بودن تعداد افرادی که در صف سفارش از صندوق هستند و افرادی که در صف کیوسک سفارش‌گیر هستند، ترجیح می‌دهند که از این کیوسک‌ها برای ثبت سفارش استفاده کنند.

۵ مزیت کیوسک سفارشگیر برای رستوران

۱. افزایش طول فاکتور

شاید بزرگ‌ترین مزیت کیوسک سفارشگیر، تأثیر آن‌ها بر طول فاکتورها باشد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، تجربه ثابت کرده است که استفاده از کیوسک سفارش گیر باعث می‌شود تا مشتریان آیتم‌های بیشتری از منو انتخاب کنند و در نتیجه فاکتورهای طولانی‌تری ثبت خواهند کرد.

برای پیشنهاد دادن آیتم‌های پرسود منو به میهمانان دیگر نیازی نیست از کارکنان‌تان استفاده کنید، کیوسک های سفارش‌گیر به بهترین شیوه این کار را برای شما انجام می‌دهند. هنگام ثبت سفارش مشتری، این کیوسک‌ها، پیشنهادهای خودکار و هدفمند برای فروش بیشتر ارائه می‌دهند. برای ارائه‌ی این پیشنهادها، از تکنیک‌های مختلف افزایش فروش، استفاده می‌شود که تاثیر بیشتری روی نظر و انتخاب مشتری خواهد داشت.

تاکو بِل (Taco Bell) یکی از رستوران‌هایی است که تجربه‌ی استفاده از این دستگاه‌ها را دارد. طبق اعلام این رستوران، سفارش‌های ثبت شده از طریق کیوسک‌ها، آورده‌ی مالی بیشتری نسبت به سفارش‌های ثبت شده توسط صندوق‌داران داشته‌اند.

همچنین تجربه‌ی مک‌دونالدز در استفاده از کیوسک‌های سفارش‌گیر نشان داده‌ است که مبلغ فاکتورهای ثبت شده از طریق این سیستم‌ها حدودا ۳۰ درصد افزایش داشته است. به‌علاوه ۲۰ درصد از مشتریانی که قبلا نوشیدنی سفارش نمی‌دادند به هنگام کار با این کیوسک‌ها، نوشیدنی هم انتخاب می‌کنند. همه‌ی این‌ها، طول فاکتورها را بیشتر خواهد کرد.

افزایش فروش به کمک کیوسک سفارشگیر
افزایش فروش به کمک کیوسک سفارشگیر

۲. کاهش زمان انتظار با استفاده از کیوسک سفارشگیر

یکی دیگر از مزایای کیوسک سفارش گیر این است که روند ثبت سفارش را سریع‌تر می‌کند. کاملا واضح است که مشتریان گرسنه، از انتظار در صف‌های طولانی متنفرند. در واقع، مطالعه‌ی صورت‌گرفته توسط Tillster نشان داده است که ۷۵ درصد از مشتریان، هنگامی‌که ببینند بیشتر از ۵ نفر در صف صندوق هستند، ترجیح می‌دهند که به کیوسک‌های سفارشگیر مراجعه کنند؛ اگر صف انتظار شلوغ‌تر باشد، این عدد به ۹۱ درصد هم می‌رسد.

یک کیوسک سفارشگیر می‌تواند به کاهش زمان انتظار کمک کند، زیرا به مشتریان اجازه می‌دهد سفارش خود را آن‌طور که دوست دارند بچینند، به آشپزخانه بفرستند و تنها با چند ضربه پرداخت نمایند، سپس از صف خارج شوند و منتظر آماده شدن سفارششان باشند. اگرچه ممکن است این کاهش زمان انتظار مشهود نباشد اما تحقیقات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که استفاده از این کیوسک‌ها، زمان ثبت سفارش را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. برخی از رستوران‌ها هم وجود دارند که به‌طور کامل صندوق‌داران مجموعه را حذف کردند و به دلیل کارایی بالا، خطای کمتر و سرعت بیشترِ کیوسک های سفارش گیر  فقط از این دستگاه‌ها برای ثبت سفارش استفاده می‌کنند.

۳. افزایش دقت سفارش

با انتخاب و ثبت سفارش‌ها توسط خود مشتری، احتمال رخ‌ دادن خطا به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. منوی تصویری کیوسک سفارشگیر تضمین می‌کند مشتریان شما دقیقاً چیزی را که دوست دارند سفارش دهند و در نتیجه از شنیدن جمله‌ی «این چیزی نیست که من سفارش داده‌ام!» جلوگیری خواهد کرد. با افزایش دقت سفارش، پرسنل آشپزخانه، وقت خود و مواد اولیه‌ی مجموعه را برای تهیه‌ی یک سفارش اشتباه تلف نخواهند کرد. به‌این‌ترتیب، مجبور نخواهید بود با شکایت‌های مشتریان عصبانی یا نظرات منفیِ آنلاین مقابله کنید.
جلوگیری از خطا در ثبت سفارش با کیوسک سفارش گیر
جلوگیری از خطا در ثبت سفارش با کیوسک سفارش گیر

۴. صرفه‌جویی مالی در جذب نیروی کار

کیوسک های سفارش‌گیر می‌توانند کم هزینه‌ترین نیروی کار مجموعه‌ی شما باشند و بدون خستگی، سفارش مشتریان شما را ثبت نمایند. این کارکنانِ انعطاف‌پذیر، نه‌تنها باعث افزایش بهره‌وری مجموعه‌ می‌شوند، بلکه می‌توانند به کاهش هزینه‌های نیروی کار هم کمک کنند. البته این کیوسک‌ها نمی‌توانند (و نباید) جایگزین همه‌ی کارگران رستوران شوند، اما استفاده از آن‌ها به شما این امکان را می‌دهد که در شیفت‌های شلوغ، به کارگران کمتری نیاز داشته باشید. برای رستوران‌هایی که با بودجه‌ی محدود کار می‌کنند، صرفه‌جویی در هزینه‌ی یک یا دو کارگر می‌تواند به پایین نگه‌داشتن هزینه‌های عملیاتی کمک کند.

۵. آسود‌گی  کارکنان و مشتریان با استفاده از کیوسک سفارش گیر

شاید بهترین مزیت کیوسک‌های سفارش‌گیر این باشد که با کاهش تعاملات بین مشتریان و پرسنل، حس راحتی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. فن‌آوری سلف‌سرویس به مهمانان مضطرب، راهی راحت جهت میل نمودن یک وعده‌ی غذایی را ارائه می‌دهد.

مزایای سفارشگیر گارسن
مزایای سفارشگیر گارسن

همانطور که در این مقاله بیان کردیم اگر چه کیوسک های سفارشگیر فناوری جدیدی نیستند اما توجه به این دستگاه‌ها و استفاده از آن‌ها به‌ تازگی مورد استقبال عموم رستوران‌ها قرار گرفته است.
این در حالی است که در ابتدا تنها چند رستوران بزرگ، مانند مک‌دونالدز و نان پانِرا در شعبه‌های خود از این کیوسک ها استفاده می‌کردند و بقیه‌ی رستوران‌ها تمایلی برای خرید این دستگاه‌ها نداشتند. 

با توجه به تغییر سبک زندگی افراد جامعه و تمایلات آن‌ها، استفاده  از فناوری‌ در هر کسب‌وکاری موجب رونق آن خواهد شد. بنابراین اگر شما هم صاحب رستوران یا فست‌فود هستید یا تمایل دارید چنین کسب‌وکاری را راه‌اندازی نمایید از فناوری‌ها روز غافل نباشید.‌

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها