مزایای استفاده از دستگاه پوز رستورانی

اغلب افراد فکر می‌کنند که دستگاه پوز رستورانی (POS)، دستگاهی برای انجام تراکنش‌ها توسط کارت‌های بانکی است. در صورتی که دستگاه پوز رستورانی چیزی فراتر از این است؛ این دستگاه می‌تواند به افزایش فروش، بهبود تجربه‌ی کاربری و برنامه‌ریزی بهتر کمک کند.

یک دستگاه پوز رستورانی نه‌تنها انجام عملیات روزانه را آسان‌ترمی‌کند، بلکه به پیشرفت تدریجی رستوران هم کمک می‌نماید. امکانات سیستم‌های پوز رستورانی، مانند رزرواسیون و سفارش‌گیری آنلاین، باعث رشد رستوران شما و سازگار شدن آن با تغییرات مداوم بازار می‌شود.

دستگاه پوز رستورانی چیست؟

یک پوز رستورانی، سیستمی متشکل از سخت‌افزار و نرم‌افزار رستورانی است که هماهنگ با هم جریان کاری رستوران و تراکنش‌ها را مدیریت می‌کنند. سیستم‌های پوز در انواع رستوران‌ها، فست‌فودها، سفره‌خانه‌ها، کافه‌ها، کافی‌شاپ‌ها و سایر کسب‌وکارهای این‌چنینی قابل استفاده است، بنابراین انتخاب و خرید چنین دستگاهی، اهمیت بالایی دارد.

در پوزهای رستورانی، پرسنل سفارش را ثبت می‌کنند و از طریق همین سیستم پوز،َ سفارشات و جزئیات آن‌ها، به آشپزخانه اطلاع داده می‌شود. براساس نوع رستوران، ممکن است سفارش در همان لحظه پرداخت و بسته شود یا این‌که تا پایان وعده‌ی غذایی و سرویس‌دهی، سفارش باز بماند. اغلب پوزهای رستورانی، قابلیت اتصال به تبلت را دارند،‌ به کمک این ویژگی، سفارش‌گیری از میزها آسان‌تر و سریع‌تر انجام می‌گیرد. با این‌حال، یک دستگاه پوز رستورانی مدرن، امکاناتی بیشتر از ثبت سفارش دارد.

دستگاه‌های پوز رستورانی مدرن، به سه طریق باعث رشد مجموعه‌ی شما خواهند شد:

  • افزایش فروش
  • بهبود تجربه مشتری
  • تصمیم‌گیری آگاهانه برای مجموعه

بسیاری از مزیت‌های مشخص شده در هر یک از دسته‌ها، به هم مرتبط هستند. هر چه تعداد تصمیمات آگاهانه شما بیشتر باشد، سرویس‌دهی شما بهتر خواهد شد؛ سرویس‌دهی بهتر شود، فروش شما افزایش خواهد داشت. یک دومینوی عالی که موجب پیشرفت کسب‌وکار شما می‌شود.

در این مقاله دو بخشی از پژواک کامپیوتر مزایای استفاده از دستگاه پوز رستورانی را بیان کرده‌ایم.

یک سیستم پوز رستورانی فروش شما را افزایش خواهد داد

۱. سرعت‌بخشی به هر تراکنش

برخلاف دستگاه‌های پوز قدیمی که ساکن هستند، دستگاه‌های پوز جدید قابلیت اتصال به تبلت‌ها و موبایل‌ها را دارند که باعث می‌شوند تا در زمان کمتر به مشتریان بیشتری سرویس ارائه دهید. دستگاه‌های پوز جدید با حذف برخی مراحل ثبت سفارش مشتری، به افزایش سرعت هر کدام از تراکنش‌ها کمک می‌کنند. هر چه تعداد مشتریانی که به آن‌ها سرویس می‌دهید بیشتر باشند، درآمدتان بیشتر خواهد شد.
دستگاه موبایل پوز رستورانی
دستگاه موبایل پوز رستورانی
برای سرویس‌دهی سریع‌تر در رستوران‌ها، یک پوز رستورانی با آسان نمودن روند انجام عملیات برای پرسنل شما، باعث می‌شوند که سریع‌تر به مشتریان سرویس دهند. به‌علاوه با یک موبایل پوز، می‌توانید پرداخت‌ها سر میز دریافت کنید. برای سرویس‌دهی کامل، یک موبایل پوز این قابلیت را دارد که سر میز، سفارش مشتریان را بگیرد. سفارش‌گیری توسط موبایل پوز، قابلیت ویژه‌ای است چون دیگر نیاز نیست سفارش‌ها را روی کاغذ ثبت کنید و بعد به آشپزخانه برسانید. به این ترتیب روند ثبت و آماده‌سازی سریع‌تر انجام خواهد شد و خطای انسانی حذف می‌شود. اطلاعاتی که در سیستم ثبت می‌شوند، قابل اعتمادتر هستند و پیگیری آن‌ها آسان‌تر و سریع‌تر است. دیگر نیازی نیست هر بار به آشپزخانه سر بزنید تا درباره‌ی روند تهیه غذا سوال نمایید.

۲. بهینه‌سازی منوی رستوران

یک دستگاه پوز رستورانی می‌تواند بهای تمام شده‌ برای تولید هر غذا را به‌طور دقیق محاسبه کند. زمانی که بدانید برای تهیه‌ی هر آیتم منو چقدر هزینه کرده‌اید، می‌توانید تصمیم درستی درباره قیمت هر آیتم بگیرید. به عنوان مثال، اگر متوجه شوید که قیمت تمام شده برای تهیه لاته با قیمتی که به فروش می‌رسانید نزدیک است، وقت آن رسیده که قیمت را اندکی افزایش دهید. به محض اینکه تصمیم گرفتید قیمت یک آیتم را افزایش دهید این قیمت در تمام سیستم تغییر خواهد کرد.

۳. تعیین سودآورترین آیتم منو

با توجه به تراکنش‌های ثبت شده در سیستم پوز رستورانی، می‌توانید پرفروش‌ترین و سودآورترین آیتم‌های منو را مشخص کنید. توجه داشته باشید که این دو دسته ممکن است یکی نباشند. به عنوان مثال شاید فکر کنید پاستای دریایی بهترین غذای رستوران شماست چون بازخوردهای مثبت زیادی از مشتریان دریافت کرده‌اید؛ اما روزانه چه تعداد از این غذاها را میفروشید؟ هزینه تولید یک پرس از این غذا چقدر است؟ دستگاه پوز رستورانی می‌تواند نشان دهد که اگرچه بشقاب دریایی شما خوب فروش می‌رود اما غذای سوددهی نیست به این دلیل که هزینه‌ی تهیه‌ی بالایی دارد و تفاوت قیمت تهیه و فروش آن زیاد نیست. در مقابل، براساس گزارشات سیستم پوز، می‌توانید ببینید که پیتزا مارگاریتا سودآورترین آیتم رستوران شما است اگرچه فروش زیادی ندارد. با اندکی مدیریت و بازاریابی درست می‌توانید روی فروش بیشتر این آیتم متمرکز شوید.

۴. کمک به طراحی مجدد منوی رستوران برای افزایش سود

از داده‌های ثبت شده در سیستم پوز برای بهینه‌سازی طراحی منوی رستوران خود استفاده کنید و روی انتخاب‌های مشتری موثر باشید. به محض اینکه بر اساس گزارشات پوز، سودآورترین آیتم‌های خود را مشخص کردید، آن‌ها را در بهترین ناحیه منو که به مثلث طلایی معروف است، قرار دهید. مثلث طلایی ناحیه‌ای از منوی رستوران شما است که مشتری در نگاه اول به آن توجه می‌کند. تمام آیتم‌هایی که دوست دارید بیشتر سفارش دهند در این ناحیه قرار دهید.

۵. دزدی‌ها کاهش می‌یابد

به کمک دستگاه پوز رستورانی مطمئن شوید که هزینه هر سفارشی که از در خارج می‌شود توسط مشتری پرداخت شده است نه اینکه ناخواسته توسط شما پرداخت شده باشد. دزدی کارکنان در هر رستورانی یک اتفاق غیر قابل انکار است. ۷۵ تا ۸۵ درصد دزدی‌های رستوران‌ها توسط کارکنان آن انجام می‌شود و دزد می‌تواند تا ۴ درصد فروش کل رستوران را به‌راحتی بدزد. یک دستگاه پوز رستورانی می‌تواند به جلوگیری از این امر کمک کند. یکی از این روش‌ها این است که تمام آیتم‌های سفارش از لحظه‌ی ثبت تا لحظه‌ی تحویل به مشتری، به دقت پیگیری خواهند شد. به عنوان مثال اگر برای دریافت یک ساندویچ با گوشت اضافه از آشپزخانه، باید این سفارش حتما در سیستم پوز ثبت شود.
دوم این‌که، یک پوز رستورانی تنظیماتی دارد که تعیین می‌کند کدام یک از کارکنان شما براساس جایگاه شغلی‌شان می‌توانند به سیستم دسترسی داشته باشند.به عنوان مثال، پرسنل شما ممکن است دسترسی حذف یک آیتم، تغییر سفارش، یا ثبت رزرو تولد را بدون نظارت مدیر نداشته باشد، به این ترتیب سرویس‌هی رایگانی که به دوستان ارائه خواهد شد یا انعام‌های اضافه‌ای که دریافت می‌گردد غیرممکن خواهند شد. سوم اینکه، یک پوز رستورانی می‌تواند موجودی شما را ردیابی کند و مطمئن می‌شود که گزارش فروش با گزارش موجودی مطابقت دارد.

۶. به حفظ مشتریان کمک می‌کند

یک برنامه جهت تشویق برای مراجعه‌ی دوباره و معرفی به دوستان در نظر بگیرید. این برنامه باید چیزی فراتر از یک مشت کارت ساده باشد که مشتریان ممکن است آن‌ها را گم کنند یا دوست نداشته باشند از آن‌ها استفاده کنند. به کمک دستگاه پوز رستورانی، با ردیابی عملکرد مشتریان، طرح بازاریابی که برنامه‌ریزی می‌کنید دقیقا مطابق با فعالیت مجموعه‌ و مشتریان شما خواهد بود.

۷. ایجاد کمپین‌های فروش هدفمند

اطلاعات جمع‌آوری شده از مشتریان را برای ایجاد کمپین‌های هدفمند فروش استفاده کنید. کمپین‌های فروش اختصاصی، در حال حاضر بسیار محبوب هستند و بسیاری از مشتریان انتظار یک پیشنهاد ویژه بر اساس نیازهایشان را دارند. یک پوز رستورانی می‌تواند با جمع‌آوری داده‌ها و رویه‌های مشتری، به ایجاد کمپین‌های هدفمند کمک کند تا به مشتریان، انگیزه‌ی بیشتری برای بازگشت دهید.

۸. مدیریت سالن از طریق پوز رستورانی

میزبانان و مدیران ممکن است بخواهند بدانند چقدر طول می‌کشد تا میهمانان غذای خود را میل کنند، به این ترتیب می توانند سرویس‌دهی خود را با یک روند معقول ادامه دهند. اگر می‌بینند که تایم معقول یک میز سپری شده اما آن‌ها هنوز نرفته‌اند، ممکن است زمان مناسبی برای فروش یک فنجان قهوه اضافه باشد. اما اگر مشتریان یک میز زمان زیادی را سپری کردند و قصد دریافت سرویس دیگری ندارند، شاید وقت مناسبی باشد که با زیرکی آن‌ها را به پرداخت صورت‌حساب تشویق کنید.

۹. دریافت سفارش آنلاین در دستگاه پوز رستورانی

بخشی از سفارش‌ها، از طریق آنلاین صورت می‌گیرد. ممکن است دوست داشته باشید که برای دریافت سفارش‌های آنلاین از اپلیکیشن‌هایی موجود استفاده کنید. اما این اپلیکیشن‌ها درصدی به عنوان کمیسیون دریافت می‌کنند.
امروزه سیستم‌های پوز پیشرفته، با اتصال به وب‌اپلیکیشن‌های اختصاصی خودشان، این امکان را فراهم می‌کنند که بدون پرداخت حق کمیسیون، سفارش‌های آنلاین خود را دریافت کنید. سفارشات ثبت شده از این طریق مستقیما در سیستم پوز شما ثبت خواهند شد.

تا اینجا با تاثیر استفاده از سیستم پوز رستورانی در افزایش تعداد مشتریان آشنا شدیم. در بخش بعدی شرح می‌دهیم که چطور استفاده از این سیستم در «بهبود تجربه مشتری» موثر است.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها