مواردی که در انتخاب نرم افزار مدیریت رستوران اهمیت دارند

انتخاب نرم افزار مدیریت رستوران اهمیت بالایی در توسعه‌ی کسب‌و‌کار این صنف دارد. نرم افزار رستوران خوب، با خودکارسازی امور، موجب تسریع روند انجام کارها و ایجاد خاطره‌ی خوب در ذهن مشتریان خواهد شد.

استفاده از قابلیت‌های نرم افزار رستورانی، از طریق سخت‌افزارهایی مانند مانیتور، فیش‌پرینتر و غیره امکان‌پذیر است. به مجموعه‌ی این سخت‌افزارها، به‌علاوه‌ی نرم افزار، «سیستم پوز» می‌گوییم. داشتن سیستم پوز، موجب افزایش کارایی پرسنل رستوران و در نهایت افزایش فروش و درآمد خواهد شد. یکی از گام‌های داشتن پوز رستورانی، انتخاب نرم افزار تخصصی خوب، براساس درخواست‌ها و نیازها است. در این مقاله از پژواک کامپیوتر، مواردی را بیان کردیم که راهنمای شما برای انتخاب نرم افزار مناسب خواهد بود.
سیستم پوز و نرم افزار مدیریت رستوران

ویژگی‌های مهم یک نرم افزار مدیریت رستوران خوب

هنگام انتخاب نرم افزار مدیریت رستوران، باید روی داشتن ویژگی‌های که نیازمند آن‌ها هستید، بسیار حساس و دقیق باشید. واضح است که هر نرم افزار رستوران حداقل باید صورتحساب کامل هر مشتری را ارائه دهد تا فرآیند ثبت سفارش در زمان کمتری انجام شود. اگر در کنار این قابلیت، نرم افزار شما ویژگی‌هایی مانند ایجاد فیش سفارش برای آشپزخانه (KOT) و همین‌طور تفکیک هر فیش بر اساس سفارش‌ را داشته باشد، فرآیندهای لازم برای آماده‌سازی و تحویل غذا به مشتری سریع‌تر خواهد شد. به‌ این ترتیب می‌توانید در زمان کوتاه‌تری، به مشتریان بیشتری رسیدگی کنید و این امر موجب افزایش رضایت آن‌ها خواهد بود.
برای انتخاب نرم افزار رستورانی، حتما لیستی از درخواست‌ها و نیازهایتان داشته باشید و به این فکر کنید که داشتن چه امکاناتی به مدیریت بهتر مجموعه‌ی شما کمک خواهد کرد.

در ادامه پنج ویژگی مهمی که هر نرم افزار مدیریت رستوران باید آن‌ها را داشته باشد، بیان کرده‌ایم و اهمیت هر کدام از آن‌ها را شرح داده‌ایم.

۱. امکان سفارش گیری آنلاین

امکان سفارش گیری آنلاین، یکی از ویژگی‌هایی است که هر نرم افزار رستوران باید داشته باشد. در دوران کرونا بسیاری از افراد، سفارش‌های خود را به‌صورت آنلاین ثبت می‌کردند و این کار به یک عادت در آن‌ها تبدیل شد. به همین دلیل، پس از دوران کرونا هم این روند ثبت سفارش ادامه یافته و حتی بیشتر شده است. با توجه به این موضوع، داشتن درگاهی برای سفارش گیری آنلاین، یکی از روش‌هایی است که به افزایش تعداد مشتریان شما کمک خواهد کرد. اگر نرم افزار مدیریت رستوران شما این امکان را نداشته باشد، این گروه از مشتریان را از دست می‌دهید.

قابلیت تعریف منوی آنلاین در نرم افزار مدیریت رستوران

علاوه بر این، بهتر است نرم افزار رستورانی، امکان ایجاد کردن منوهای آنلاین را داشته باشد. تسریع روند دریافت، مدیریت، پیگیری و تحویل سفارشات، امکاناتی است که انتظار می‌رود نرم افزار مدیریت رستوران، آن‌ها را داشته باشد.

۲. مدیریت مواد اولیه در نرم افزار مدیریت رستوران

به عنوان یک صاحب رستوران، بسیار مهم است که از مصرف درست مواد اولیه اطمینان داشته باشید. مدیریت موجودی، اساس کار هر رستورانی است و به نظارت و پیگیری نیاز دارد. هدر رفت مواد اولیه، مساوی با از دست دادن سرمایه است.

با استفاده از نرم افزارهای مدیریت رستوران، می‌توانید نظارت کاملی روی مواد اولیه‌ی مصرفی برای هر غذا داشته باشید و بدانید مصرف کدام ماده‌ی اولیه، بیش از اندازه و غیر معقول است. همچنین می‌توانید ببینید کدام غذاها محبوبیت چندانی ندارند و از منوی رستوران حذف کنید. این امکان به بهینه‌سازی منوی رستوران و کاهش هزینه‌ها کمک خواهد کرد.

۳. مدیریت ارتباط با مشتری

مشتریان، موفقیت رستوران را رقم می‌زنند. مشتریان راضی دوباره به شما مراجعه خواهند کرد و با تعریف از رستورانتان، افراد بیشتری را جذب می‌کنند. این مزیت سرویس‌دهی خوب، به مشتریان و بازاریابی درست است. برای افزایش فروش، رضایت مشتری ضروری است.

یک نرم افزار مدیریت رستوران خوب، به شناخت بهتر مشتریان کمک می‌کند. می‌توانید مشتریان همیشگی خود را شناسایی کنید و پیشنهادها و تخفیف‌های ویژه‌ی خود را به آن‌ها ارائه دهید. علاوه بر این می‌توانید تمایلات مشتری را به هنگام ثبت سفارش رصد کنید و از آن برای شکل‌دهی به منوی رستوران استفاده نمایید؛ به این ترتیب فروش بیشتری خواهید داشت.

یکی از قابلیت‌های دیگری که یک نرم افزار مخصوص رستوران می‌تواند داشته باشد، امکان ارسال پیام‌های مناسبتی برای مشتریان است. به‌علاوه می‌توانید نظرات آن‌ها را از طریق پیامک جویا شوید و به آن‌ها نشان دهید که برایتان اهمیت دارند.

۴. قابلیت اتصال به درگاه‌های پرداخت

یکی دیگر از قابلیت‌های یک نرم افزار رستوران که باعث تسریع روند ثبت سفارش و کاهش خطای انسانی خواهد شد، امکان اتصال آن به درگاه‌های پرداخت الکترونیکی و سخت‌افزارهایی مانند دستگاه‌های پوز بانکی است.

قابلیت اتصال به درگاه های پرداخت در نرم افزار مدیریت رستوران

۵. امکان دریافت گزارشات تفصیلی

جهت بررسی چگونگی عملکرد مجموعه و آگاهی از میزان سوددهی آن، داشتن گزارش تفصیلی بسیار ضروری است. در کسب و کار رستورانی، چیزهای زیادی وجود دارند که باید به آن توجه کنید، مانند میزان فروش، فهرست موجودی، میزان مواد اولیه‌ی مصرفی و غیره؛ داشتن دسترسی به فروش روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه، به بررسی بهتر این موارد کمک خواهد کرد. به‌علاوه تحلیل گزارش‌های تفصیلی کمک می‌کند تا غذاهای پر سود را شناسایی کنید و بر اساس آن منو را بهینه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها