آشنایی با شرکت های معتمد مالیاتی

شرکت های معتمد مالیاتی، مجموعه‌هایی هستند که اداره‌ی امور مالیاتی کشور، آن‌ها را، جهت انتشار اخبار مربوطه و همچنین تایید صحت فعالیت‌های مودیان مالیاتی، شناسایی و معرفی می‌کند. می‌توان گفت این شرکت‌ها رابط بین مودیان و سازمان امور مالیاتی هستند. شرکت‌های معتمد، براساس نوع خدماتی که ارائه می‌دهند به سه‌ دسته‌ی مجزا تقسیم می‌شوند. در ادامه به معرفی شرکت‌ها و شرح وظایف آن‌ها می‌پردازیم.
براساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌ی مودیان، مشمولین این قانون موظفند که فاکتورهای فروش و صورت‌حساب‌های خود را به سامانه‌ی مودیان، ارسال نمایند. افراد مذکور برای انجام این کار می‌توانند از طریق تهیه‌ی نرم افزارهای حسابداری ویژه‌ی شغل خود اقدام نمایند یا اینکه انجام آن را به شرکت‌های معتمد مالیاتی بسپارند.

وظایف شرکت‌های معتمد مالیاتی

براساس آیین‌نامه‌ی اجرایی مرتبط با ماده‌ی ۲۶ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌ی مودیان، مسئولیت‌های شرکت‌های معتمد، موارد زیر را شامل می‌شود:

  • اطمینان از صحت عملکرد مؤدیان در صادر نمودن فاکتورهای الکترونیکی
  •  ثبت درست و دقیق معاملات در سامانه مودیان مالیاتی
    تضمین انجام وظایف قانونی مؤدیان
  • کمک به نصب و راه‌اندازی پایانه‌های فروشگاهی
  • ارائه‌ی خدمات آموزشی و مشاوره‌ی فنی و غیرمالیاتی (گزارش‌های پرداخت، پشتیبانی و استانداردسازی تجهیزات و دریافت استعلام‌های لازم)

 

انواع شرکت های معتمد مالیاتی

به‌طور کلی سه‌نوع مجوز برای شرکت‌های معتمد مالیاتی صادر می‌شود که شامل صدور و ارسال اطلاعات صورتحساب‌های الکترونیکی و پشتیبانی از تجهیزات مرتبط با آن، آموزش مودیان مالیاتی و ارائه‌ی مشاوره‌های فنی مالیاتی و غیرمالیاتی جهت توانمندسازی مؤدیان است. براساس نوع مجوز دریافت شده، این شرکت‌ها به سه ‌دسته‌ی مجزا تقسیم می‌شوند:

شرکت های معتمد مالیاتی در سامانه مودیان
شرکت های معتمد مالیاتی در سامانه مودیان
  • شرکت‌های معتمد نوع اول: شرکت‌های معتمد مالیاتی نوع اول طبق مجوزهای دریافتی از سازمان امور مالیاتی کشور، مجاز هستند خدمات مرتبط با صدور، جمع‌آوری، نگهداری و ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی به اداره‌ی امور مالیاتی، را ارائه دهند. به‌علاوه، مسئولیت نظارت بر عملکرد مودیان و همچنین نظارت بر تهیه‌ی گزارش‌های مالی، نظیر ترازنامه، بر عهده‌ی این شرکت‌ها است.
  • شرکت های معتمد نوع دوم: این نوع شرکت‌ها، مجاز هستند که به مودیان مالیاتی آموزش‌های لازم را ارائه دهند و از تسلط این افراد بر حقوق و تکالیف خود در ارتباط با قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌ی مودیان یا سایر قوانین مالیاتی مرتبط با مؤدی، مطمئن شوند.
  • شرکتهای معتمد نوع سوم: فعالیت اصلی شرکتهای معتمد نوع سوم، در قالب مشاوره و حسابداری مالیاتی است. همچنین این شرکت‌ها مجازند در زمینه‌هایی مانند ارسال اظهارنامه‌ی مالیاتی و تکمیل اطلاعات در این اظهارنامه‌ها به مؤدیان کمک نمایند.

فهرست شرکتهای معتمد مالیاتی

تا امروز هفت شرکت معتمد جهت ارائه‌ی خدمات به مؤدیان، توسط اداره‌ی امور مالیاتی کشور معرفی شده‌اند که در ادامه لیستی از آن‌ها را آورده‌ایم. 

شرکت های معتمد نوع اول

شرکت های معتمد نوع دوم و سوم

تا اینجای کار با مجموعه‌های معتمد آشنا شدید، قدم بعدی این است که با توجه به نوع خدمتی که نیاز دارید و با بررسی مواردی نظیر، سوابق اجرایی در زمینه‌ی انجام امور مالی و مالیاتی، نحوه‌ی پشتیبانی و همراهی با مشتریان و همین‌طور میزان هزینه‌ی دریافتی، مناسب‌ترین شرکت را انتخاب و به سامانه‌ی مؤدیان معرفی نمایید. اگر تمایل دارید به‌طور مستقیم با سامانه‌ی مودیان در ارتباط باشید، این کار از طریق نرم افزارهای حسابداری ارائه‌ شده توسط شرکت مهندسی پژواک، به‌راحتی قابل انجام است.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها